Nowa ustawa epidemiczna Danii - zbiór artykułów
KILKA WAŻNYCH UWAG NIM PRZECZYTASZ PONIŻSZE TŁUMACZENIA
- Nie mam wykształcenia prawniczego, ani odpowiedniej wiedzy w zakresie prawa, by móc odpowiednio dobrze przetłumaczyć przepisy prawne. To co, znajdziesz poniżej jest przetłumaczonym tekstem z artykułów, do jakich udało mi się dotrzeć. Pamiętaj zatem proszę, że nie jest to pełna treść nowej ustawy związanej z epidemiami i chorobami zakaźnymi. Oprócz tego należy również pamiętać o interpretacji tych przepisów. To, co tutaj na blogu możesz przeczytać, to bardziej zbiór ogólnych i najważniejszych punktów z omawianej ustawy.
- Temat jest kontrowersyjny i wzbudza wiele emocji wśród opinii publicznej, proszę jednak o możliwe zachowanie dystansu i trzymanie emocji na wodzy. Ustawa została przegłosowana w duńskim parlamencie i ma być ponownie rewidowana na jesieni. Prowadzenie zatem ożywionej dyskusji, lub wyrażenie swojego niezadowolenia wyżywając się w komentarzach nic tutaj nie zmieni. Jeśli chcemy mieć jakiś wpływ na tutejszą politykę, trzeba wówczas rozważyć ubieganie się o duńskie obywatelstwo (jeśli go nie posiadamy) i wykazywać się czynnym udziałem w wyborach. Oczywiście można też wziąć udział w demonstracjach, jak ktoś ma taką potrzebę.
- Moim celem nie jest wywoływanie kontrowersji, a próba udostępnienia ludziom mieszkającym w Danii, bez względu na poziom języka, informacji o epidemii w Danii, które mogą być istotne dla każdego, kto tutaj żyje. Jeśli tekst wyda Ci się właśnie taki, jakby chciał wzbudzić kontrowersję, pamiętaj proszę, że to jest tłumaczenie, a nie coś, co sama sobie napisałam z głowy. Być może już zauważyłeś/aś, że staram się wyraźnie zaznaczać moje komentarze pisząc własny tekst kursywą.
- Jak napisałam powyżej, nie mam odpowiedniej wiedzy w zakresie prawa, proszę mnie zatem nie pytać o szczegóły lub jak te przepisy będą ewentualnie egzekwowane. Sama nie wiem, niestety więcej na ten temat, niż to, co przetłumaczyłam poniżej. Zachęcam zatem do gruntownego zapoznania się z treścią, a jeśli chcecie wiedzieć w temacie więcej, to niestety albo sami musicie zagłębić się w zapis nowej ustawy, albo zapytać kogoś, kto faktycznie się na tym zna.
- Na koniec pragnę przypomnieć, że blog, jak i ta cała inicjatywa z tłumaczeniami, ma charakter informacyjny, a nie dyskusyjny. Nie jest to też pod żadnym względem miejsce, w którym w jakiś dziwny podprogowy sposób miałabym wyrażać swoje poglądy polityczne. Zajmuje się hobbistycznie tłumaczeniami, a nie komentarzem politycznym. Dlatego też, nie zamierzam wchodzić w żadne dyskusje o charakterze politycznym.
Pierwszy artkuł, który co nie co informuje o tym, co zawiera nowa ustawa znalazłam na https://www.altinget.dk/ Materiał jest datowany na 23 lutego, 2021 godz. 21:15
Możemy tutaj przeczytać, co następuje:
Nowa ustawa epidemiczna została uchwalona: Oto 5 głównych punktów - jeden punkt został usunięty
Minister Zdrowia może zdecydować o tym, że przedsiębiorstwa będą musiały przekazać dane o pracownikach, osoby prywatne mogą zostać zmuszone do izolacji i poddania się leczeniu, a także pojawi się nowa komisja epidemiczna. Poczytaj o głównych punktach nowego prawa epidemicznego.
Nowa ustawa epidemiczna została już uchwalona. Łącznie stanowi ona 214 stron propozycji prawnych oraz towarzyszących im uwag, które zastępują tymczasową ustawę epidemiczną, która została uchwalona, podczas wybuchu epidemii koronawirusa w kraju.
Nowa ustawa musi - podobnie jak poprzednia - dać politykom narzędzia do ochrony społeczeństwa przed chorobami zakaźnymi. Jednakże ta ustawa, nie przypomina swojej poprzedniczki.
Wcześniej można było przeczytać, że wielu polityków było niepewnych m.in. co do bezpieczeństwa danych w nowej ustawie epidemicznej. Dlatego większość w parlamencie zażądała rewizji ustawy na jesieni. Ale większość ta już się rozpadła. Ustawa musi jednak zostać poddana ocenie, i do tego czasu partie ocenią, czy istnieje potrzeba jej renegocjacji.
Nowa ustawa epidemiczna wchodzi w życie 1 marca 2021 r., a jeśli masz dużo czasu, możesz zapoznać się z pełnym tekstem ustawy TUTAJ
W innym razie, oto 5 głównych punktów z nowego prawa epidemicznego - i jeden, który został usunięty:
1. Obowiązek podania danych
Minister Zdrowia może nakazać właścicielom przedsiębiorstw, stowarzyszeniom i instytucjom publicznym rejestrowanie informacji o pracownikach, członkach i gościach, "by w razie konieczności zapobiec rozprzestrzenianiu się, lub zakażeniu chorobą ogólnie niebezpieczną lub chorobą krytyczną dla społeczeństwa*".
Władze mogą na przykład zdecydować, o tym, że wyżej wymienione podmioty, będą musiały podać numery CPR gości, którzy spożywali posiłek w określonej restauracji lub numery telefonów członków stowarzyszeń, którzy uczestniczyli w spotkaniu związkowym.
Możesz poczytać o tym więcej, w 9 rozdziale ustawy.
*Choroba krytyczna dla społeczeństwa jest w ustawie zdefiniowana w następujący sposób: Przez chorobę krytyczną społecznie rozumie się ogólnie groźną chorobę, której rozprzestrzenianie się powoduje lub grozi spowodowanie poważnych zaburzeń w ważnych funkcjach społecznych.
2. Przymus wobec jednostek
Rząd może zmusić osoby prywatne do zbadania się, hospitalizacji, izolacji lub leczenia. Dotyczy to każdego, kto cierpi na chorobę krytyczną społecznie lub jest podejrzewany o zakażenie takową.
Mogą również zostać ustalone reguły co do miejsc, w których gromadzi się wiele osób. Takie miejsca mogą znajdować się zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, a także może dotyczyć to miejsc publicznych i prywatnych - np. w środkach komunikacji miejskiej lub może to dotyczyć prywatny sklepów.
Możesz poczytać o tym więcej, w 5 oraz 6 rozdziale ustawy.
3. Parlament zyskuje większą władzę
Całkowicie nowa komisja parlamentarna ma za zadanie kontrolować decyzje ministra dotyczące ustalania zasad w związku z epidemią. Jeśli na przykład minister zaproponuje zakaz zgromadzania się, komisja musi przeprowadzić głosowanie w tej sprawie. A jeśli większość komisji jest przeciw, minister nie może wydać takiej reguły.
Komisja będzie składała się z 21 członków, którzy będą mieli dostęp do rekomendacji pochodzących od szeregu ekspertów w nowej krajowej komisji epidemicznej (National Epidemikommission). W ten sposób łatwiej będzie sprawdzić, czy dane działanie jest zalecane przez władze ds. zdrowia.
Dla wszystkich działań/środków zostanie również ustanowione automatyczne ograniczenie czasowe, dzięki czemu komisja będzie musiała ponownie zostać zapytana, jeśli np. rząd będzie chciał przedłużyć obostrzenia ponad/poza 4 tygodnie.
Więcej informacji w rozdziale 4 ustawy oraz w uwagach 2.2.2.
4. Nowa Krajowa Komisja Epidemiczna
Minister Zdrowia powołuje komisję epidemiczną, która ma za zadanie doradzać Ministrowi Zdrowia i innym ministrom w sprawach postępowania z chorobami krytycznymi społecznie.
Nowa komisja będzie doradzać z własnej inicjatywy lub na wniosek Ministra Gospodarki, Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości, Duńskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Pacjentów, Organu ds. Zdrowia (Sundhedsstyrelsen), Statens Serum Institut, Szefa Policji Krajowej, KL (Stowarzyszenie Gmin) oraz Duńskich Regionów. Ci sami ministrowie i organizacje wyznaczą członków komisji wraz z członkami zarówno KL, jak i Regionów Danii.
Poczytaj więcej na ten temat w rozdziale 3 ustawy.
5. Wzmocnienie bezpieczeństwa prawnego/pewności prawa
Rząd chce wzmocnić bezpieczeństwo prawa/pewność prawną poprzez danie możliwości złożenia skargi do nowej Komisji Apelacyjnej/Odwoławczej.
Rząd chce również wprowadzić automatyczną kontrolę sądową (domstolsprøvelse)*, co oznacza, że ministerstwo samo przesyła sprawy do sądu rejonowego, które mają charakter pozbawiający wolności**
Więcej w rozdziale 12
*Tutaj nie jestem pewna, co to tak właściwie oznacza, gdyż jest to termin związany z prawem. Kiedy próbowałam znaleźć definicje tego pojęcia wyskoczyło mi "Kontrola sądowa - prawo obywateli do kontroli legalności decyzji organów administracji publicznej przez sądy."
**Fragment "które mają charakter pozbawiający wolności" nie do końca rozumiem, a tłumaczenia słowa "frihedsberøvende/frihedsberøvelse" w różnych miejscach wskazują właśnie na definicje związane z pozbawieniem wolności np. "naruszenie wolności ustalania własnego miejsca zamieszkania, np. przez bezprawny przymus lub prawnie jako kara za przestępstwo". Sprawa zatem wiąże się w jakiś sposób z ograniczeniem wolności.
Usunięto przymus szczepień
Kontrowersyjnym punktem uchwalonej w marcu 2020 r. tymczasowej ustawy epidemicznej, jest możliwość przymusu szczepień. Ten punkt nie jest częścią nowego prawa epidemicznego.
Drugi artkuł pochodzi z nyheder.tv2.dk. Materiał jest datowany na 22 lutego, 2021r. godz. 14:53
Nowa ustawa epidemiczna może dać parlamentowi więcej władzy i możliwość stosowania przymusu
Nowe ustawa epidemiczna ma według planu zostać uchwalona jutro, ale wiele jej elementów wzbudza niepokój wśród partii politycznych.
Wiosną partie parlamentarne przyznały rządowi rozszerzone uprawnienia do zwalczania wybuchu koronawirusa poprzez przepisy nadzwyczajne. Jednakże było tam ważne zastrzeżenie, mianowicie tzw. klauzula wygaśnięcia, która zapewnia wygaśniecie ustawy 1 marca.
Ustawodawstwo nadzwyczajne z wiosny, ma teraz zostać zastąpione nową zaktualizowaną ustawą epidemiczną, która zapewni władzom specjalne uprawnienia do radzenia sobie z większymi wybuchami chorób - w tym z obecną epidemią. Nowa ustawa ma poszerzyć możliwości państwa w zakresie domagania się informacji o przemieszczaniu się obywateli, ale jednocześnie wzmacnia możliwości parlamentu na gruntowne i krytyczne przyjrzenie się działaniom władz oraz rządu.
Oto kilka kluczowych punktów nowego prawa epidemicznego:
- W przyszłości rząd nie będzie mógł bez zgody parlamentu wprowadzać zakazów zgromadzeń, zamknięć czy innych znaczących zmian w społeczeństwie. Ma to się odbyć za pośrednictwem nowego komitetu kontrolnego, w skład którego wejdzie 21 członków parlamentu ze wszystkich partii, w którym miejsca członkowskie będą rozdzielane zgodnie z wielkością partii. W przypadku nagłego poważnego zagrożenia zdrowia publicznego rząd może wydać przepisy/zasady poza komitetem kontrolnym, który następnie może te reguły/zasady znieść.
- Nowa ogólnokrajowa komisja epidemiczna, która ma za zadanie wydawać rekomendacje z własnej inicjatywy lub na wniosek Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Zdrowia, które również wyznaczają członków komisji, podczas gdy KL (Stowarzyszenie Gmin) oraz Duńskie Regiony, nominują po jednym członku.
- Rząd będzie miał większe możliwości stosowania przymusu w wielu aspektach. Między innymi musi istnieć możliwość egzekwowania danych osobowych od firm i stowarzyszeń, które mogą przyczynić się do przedłożenia przemieszczania się obywateli w ramach wykrywania zakażenia. Jednocześnie istnieją również możliwości zarówno przymusowej izolacji, jak i przymusowej hospitalizacji, jeśli zostało się zarażonym "niebezpieczną lub społecznie krytyczną chorobą", lub istnieje podejrzenie takiego zakażenia.
- Pierwotna propozycja rządu dotycząca możliwości przymusowych szczepień została odrzucona. Ponadto wprowadzono tak zwaną automatyczną kontrolę sądową. Oznacza to, że ministerstwo samo kieruje wszystkie sprawy do sądu rejonowego, jeżeli wydano nakaz o charakterze pozbawienia wolności.
Kolejny artykuł z nyheder.tv2.dk datowany na 23 lutego 2021r. godz. 20:22, zaktualizowany o godz. 21:04.
Uchwalono nową ustawę epidemiczną
Nowa ustawa epidemiczna zastępuje zmiany uchwalone wkrótce po głównym zamknięciu kraju w marcu ubiegłego roku.
We wtorek parlament uchwalił nową ustawę epidemiczną, która zawiera możliwość wprowadzenia nowych, szeroko obejmujących obostrzeń, które mają za zadanie ograniczyć choroby zakaźne.
Nowa ustawa zastępuje zmiany, które zostały przyjęte w marcu 2020 r., kiedy duża część Danii została zamknięta, gdy w kraju pojawił się koronawirus.
Ustawa zawiera więcej władzy dla parlamentu, do którego obecny minister zdrowia musi w przyszłości zwrócić się o wsparcie dla każdej ewentualnej interwencji.
Komisja w parlamencie nie może jednak przeszkodzić ministrowi w uchylaniu, złagodzeniu lub wprowadzaniu „nieznacznych zmian” w obowiązujących przepisach.
Utworzono nową komisję epidemiczną
Nowa ustawa zawiera 11-osobową komisję epidemiczną, która będzie doradzać w sprawie przyszłych epidemii. Komisja będzie wyznaczana przez rząd i podmioty zajmujące się ochroną zdrowia.
*Kolejna drobna uwaga, z tego co rozumiem, będzie zarówno komisja kontrolna składająca się z 21 członków, oraz komisja epidemiczna składająca się z 11 członków.
Podobnie jak poprzednie przepisy dotyczące epidemii, nowa ustawa zawiera szereg interwencji, takich jak badania, hospitalizacje, izolacja oraz leczenie pod przymusem. Jak również nakaz stosowania maseczek, zakaz zgromadzeń i przebywania w danym miejscu, oraz zamknięcie domów opieki i szpitali*.
*Tutaj domyślam się, że nie chodzi o całkowite zamknięcie szpitali czy domów opieki, lecz zamknięcie możliwości wizyt w takich miejscach.
Propozycja ustawy doprowadziła do tygodniowych demonstracji przed Christiansborgiem jesienią, gdzie setki osób wyraziły swoje niezadowolenie za pomocą hałasu z gwizdków, czy hałasem powodowanym uderzeniami o pokrywki garnków. We wtorek protestujący wrócili na plac.
Ustawa wygasłaby 1 marca
Ustawa zastępuje zmiany, które zostały przyjęte wkrótce po tym, jak premier Mette Frederiksen, 11 marca zeszłego roku ogłosiła duże zamknięcie kraju.
Ustawa wygasa 1 marca, i dlatego trzeba było wkrótce uchwalić nową. Wtedy tego samego dnia ustawę poddano pierwszemu, drugiemu oraz trzeciemu czytaniu. Normalnie proces przetwarzania ustawodawczego trwa miesiącami, aby zapewnić prawidłowy jego przebieg. Dlatego w ostatniej chwili politycy przyjęli klauzulę wygaśnięcia, która sprawiła, że ustawa wygasa w marcu 2021 roku. Nie tylko nowelizacja, ale cała ustawa epidemiczna.
Dlatego pilnie trzeba było opracować nową ustawę, mimo że politycy mogli przesunąć datę uchylenia i pozwolić obecnemu prawu obowiązywać dłużej.
Skrytykowana za uprawienia władzy
Również i tym razem doszło do burzliwego procesu, w którym pierwsza propozycja ustawy od rządu została wycofana pod naciskiem parlamentu i ekspertów.
Pierwsza propozycja ustawy została skrytykowana za autorytarne uprawnienia rządu, a także możliwość przymusowych szczepień. Aż do przyjęcia przez rząd drugiej ustawy we wtorek, pojawiło się morze propozycji poprawek. A w ostatnich tygodniach eksperci i rzecznicy skrytykowali fragmenty prawa w Jyllands-Posten i Politiken. Przykładowo parlament nie uzyskał do ustawy opinii/wkładu od Organu ds. Zdrowia (Sundhedsstyrelsen), która była krytyczna w wielu punktach.
Zdecydowana większość za
Wykrywanie zakażenia może być związane z ryzykiem doprowadzenia do inwigilacji mieszkańców w restauracjach i centrach fitness. Obywatele mogą zostać poproszeni o dostarczenie informacji o bliskich kontaktach wbrew ich woli.
W poniedziałek, dzień przed przyjęciem ustawy, pojawiła się również większość za tym, aby dokonać rewizji ustawy już 15 października 2021 roku. W innym przypadku ustawę należałoby poddać ewaluacji dopiero po pięciu latach.
Ale we wtorek, w dniu głosowania, nowa większość zgodziła się, aby po prostu poddać ustawę ewaluacji. We wtorek ustawa została przyjęta zdecydowaną większością głosów w parlamencie.
Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, posłowie niezrzeszeni Lars Løkke Rasmussen, Jens Rohde, Susanne Zimmer i Sikandar Siddique głosowali przeciw.
Ostatni artkuł jaki jakiego tłumaczenie tutaj umieszczę pochodzi z jyllands-posten.dk Materiał datowany jest na 23.02.2021 godz. 20:23
Parlament uchwalił nową ustawę epidemiczną
We wtorek większość polityczna przyjęła ustawę epidemiczną, która była centralnym przedmiotem wielu debat. 81 posłów głosowało za, a 15 przeciw.
Po głosowaniu w sali parlamentarnej jasne jest, że rząd uzyskał poparcie dla ustawy, która zastąpi przepisy nadzwyczajne uchwalone w marcu 2020, i będzie stanowić podstawę do walki zarówno z resztą pandemii koronawirusa, jak i przyszłymi epidemiami.
Pierwszy projekt ustawy epidemicznej został przedstawiony jesienią, ale został ponownie wycofany po masowej krytyce politycznej jak i fachowej. Nowa propozycja ustawy została złożona przed Bożym Narodzeniem i została aktualnie sfinalizowana.
Nowa ustawa epidemiczna daje parlamentowi możliwość współdecydowania, jeśli rząd zechce wprowadzić szeroko zakrojone obostrzenia, takie jak duże zamknięcia lub wymóg noszenia maseczek. Jednocześnie władze uzyskują nowe narzędzia do walki z epidemią. Na przykład wzmożony monitoring przemieszczania się obywateli.
Dzięki nowej ustawie Minister Zdrowia, Magnus Heunicke może więc nakazać prawie wszystkim firmom, stowarzyszeniom i instytucjom publicznym rozpoczęcie rejestracji danych kontaktowych pracowników, członków i gości, numerów CPR oraz ich przemieszczania się/ruchów jeśli "konieczne jest zapobieganie rozprzestrzeniania się lub zakażenia ogólną chorobą niebezpieczną lub krytyczną społecznie."
Mimo, że większość opowiada się za ustawą, to do samego końca pojawiał się niepokój związany z nową propozycją ustawy.
W poniedziałek większość polityczna niespodziewanie poparła zmianę w propozycji ustawy od partii Venstre, która zaproponowała, aby minister zdrowia, Magnus Heunicke „miał obowiązek przedłożenia projektu propozycji ustawy o rewizji obecnej ustawy epidemicznej w parlamencie najpóźniej 15 października 2021 r.”
Jednak we wtorek wiele czerwonych partii wycofało się, powołując się na to, że jest to „zbyt sztywne”, aby nakazywać rządowi przedstawienie nowej propozycji ustawy do października. Zamiast tego prawo zostanie „prawdopodobnie” zrewidowane jesienią.
Do ostatniej chwili dyskutowano również na temat kwestii monitorowania. Wielu ekspertów ds. bezpieczeństwa cyfrowego wyraziło zaniepokojenie tym, do czego potencjalnie można wykorzystać zgromadzone dane.
"Mając taki rejestr, możemy sprawdzić, czy ludzie byli na spotkaniu w związku, czy byli w kościele, czy w burdelu. To jest coś, co zwykle uważamy za wrażliwe zależności. Takiemu rejestrowi należy zapewnić określony cel, wąski dostęp do niego, a także, należy zapewnić, że dane zostaną usunięte po zakończeniu pandemii" - powiedział dla Jyllands-Posten Henning Mortensen, przewodniczący Rady ds. Bezpieczeństwa Cyfrowego (Rådet for Digital Sikkerhed).
Właśnie kwestie bezpieczeństwa danych były jedną z rzeczy, które partie polityczne powoływały do dyskusji w związku z możliwą rewizją ustawy, która została przyjęta w ostatniej chwili, dlatego, że błąd techniczny sprawił, że głosowanie, które było zaplanowane na środek popołudnia, trzeba było przesunąć i dlatego głosy można było najpierw oddać wieczorem. Tylko Nye Borgerlige, Frie Grønne i Dansk Folkeparti głosowali przeciw ustawie.
Partia Dansk Folkeparti z wyprzedzeniem zaproponowała referendum jesienią w sprawie nowej ustawy epidemicznej.
"Bez względu na to, czy okaże się, że większość jest za lub przeciw tej ustawie, kiedy zostanie ona poddana rewizji będzie to stanowić naprawdę ważną wiedzę - powiedział wiceprzewodniczący, Morten Messerschmidt.