Wiele gmin odracza otwarcie szkół i placówek
Wiele gmin odracza otwarcie szkół i instytucji/placówek
Szkołom i instytucjom/ placówkom
trudno jest sprostać wymaganiom organów ds. zdrowia.
Trudno jest zdążyć przygotować szkoły
i instytucje/placówki do otwarcia za tydzień, jeśli mają spełnić wytyczne od
władz ds. zdrowia.
Słyszmy to od wielu gmin, które zdecydowało
się odroczyć otwarcie - większość do 20 kwietnia, a nie 15 kwietnia, czyli w dniu
przedstawionym przez premier Mette Frederiksen na konferencji prasowej w
poniedziałek.
Spośród 98 gmin w kraju, DR Nyheder
posiada wiedzę o 29 gminach, które albo oświadczyły w mediach społecznościowych
lub na stronie internetowej gminy, że nie będą mogły otworzyć ponownie placówek
do środy. Jednym z nich jest gmina Brønderslev.
- Nie zdążymy się przygotować w ciągu
tygodnia, kiedy również na drodze stoją Święta Wielkanocne. Instrukcje/wytyczne
od władz ds. zdrowia są bardzo dokładne, ale nie zawsze uwzględniają czy szkoły
i instytucje są w stanie spełnić wszystkie wymagania. Tak więc to jest to czego musimy być śmiertelnie pewni, mówi Carl-Otto Borup, który jest przewodniczącym szkolnych dystryktów w trzech szkołach w gminie Brønderslev.
- Ważne jest abyśmy wyszli całkiem z
tej dziury, aby każdy mógł być bezpieczny, kiedy rozpoczniemy ponownie lekcje,
mówi Carl-Otto Borup.
Wczoraj minister edukacji Pernille
Rosenkrantz-Theil orzekła, że instytucje i szkoły, które nie są gotowe do
spełnienia restrykcji, nie powinny być otwierane na czas. I wiele gmin to
zgłosiło, tzn. że otwarcie placówek będzie odraczane.
To duże zadanie
W szkole w Brønderslev, łącznie 12
klas musi powrócić do szkoły 20 kwietnia, co odpowiada ok. 208 uczniom. Każda
klasa zostanie podzielona od dwóch do trzech grup, tak aby uczniowie mogli
siedzieć w odległości dwóch metrów od siebie.
Szkoła jest w trakcie przygotowań,
które obejmą wszystkie sale lekcyjne, aby rozproszyć uczniów. Ponad to
nauczyciele w przyszłym tygodniu będą nauczani na temat higieny przez
pielęgniarki, należy również opracować nowy plan zajęć.
- To duże zadanie. Musimy poznać nowe zachowania w zakresie higieny
i zdrowia, i mamy również wspólną odpowiedzialność za stworzenie dobrych
kontaktów społecznych i dobrego środowiska do nauki, dyrektor szkoły Carl-Otto
Borup.
Ważne aby niczego nie wymuszać
Kiedy szkoły i instytucje ponownie się
otworzą, życie dzieci i dorosłych stanie się nieco inne niż zazwyczaj. Wytyczne
otwarcia wymagają różnych działań i zmian w życiu codziennym. Na przykład
zabawki i punkty kontaktowe, takie jak klamki i deski sedesowe, muszą być czyszczone
co najmniej dwa razy dziennie.
Ponadto dzieci muszą zachować dystans
i bawić się w mniejszych grupach, co wymaga większej przestrzeni w szkołach i
instytucjach. Ten punkt może być wyzwaniem, zdaniem wiceprezesa związków szkół
(skolelederforeningen), Dorte Andreas.
- Dla niektórych szkół może być
niezbędne skorzystanie z lokalnej hali sportowej lub innych pobliskich obiektów
w celu spełnienia wytycznych władz ds. zdrowia. To będzie zależało od lokalnej
oceny, jakie są możliwości w stosunku do spełnienia wytycznych od władz, mówi Dorte
Andreas.
Według niej, rozsądne jest to, aby
niektóre gminy nie śpieszyły się z otwarciem, jeśli mogą dostrzec, że nie
realne jest odpowiednie przygotowanie placówek.
- Ważne jest, aby użyć niezbędnego
czasu i niczego nie wymuszać. Szkoły i instytucje muszą mieć absolutną
pewności, że są w stanie spełnić wytyczne władz ds. zdrowia, mówi Dorte
Andreas.
Jeśli jesteś pedagogiem, nauczycielem
lub rodzicem i masz historię, która może być istotna, napisz na adres
1212@dr.dk lub cjec@dr.dk.
Wcześniej z artykułu wynikało, że
niektóre gminy najpóźniej otworzą placówki 20 kwietnia „Najpóźniej” zostało
usunięte, gdyż nie wszystkie gminy są w stu procentach pewne otwarcia 20
kwietnia.
Przykłady środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się infekcji
- Dzieci i pracownicy muszą myć ręce w regularnych odstępach czasu, np. przed rozpoczęciem nowej zabawy, a przynajmniej co dwie godziny.
- Należy upewnić się, że rodzice lub towarzyszący im dorośli nie zbierają się przy wejściach do instytucji. Można tego dokonać, dostarczając dzieci w odstępach czasu lub na zewnątrz.
- Garnki i deski sedesowe w instytucjach opieki dziennej i żłobkach po użyciu należy wyczyścić i spryskać 70-85% alkoholem szpitalnym.
- Zabawki i punkty kontaktowe należy myć co najmniej dwa razy dziennie, na przykład krany, przyciski toaletowe, deski sedesowe, powierzchnie stołów, klamki i poręcze.
Źródło: Sundhedsstyrelsen