Zestawienie etapów ponownego otwarcia Danii
Kontrolowane ponowne otwarcie Danii
Kontrolowane ponowne otwarcie w Danii będzie kontynuowane w następujących fazach:
Faza 2: Plan opublikowany 7 maja 2020
Porozumienie z 7 maja w sprawie drugiego etapu kontrolowanego ponownego otwarcia
Rząd (Socialdemokratiet - socjaldemokracja) i Venstre (Lewica), Dansk Folkeparti (Duńska Partia Ludowa), Radikale Venstre (Radykalna Lewica), Socialistisk Folkeparti (Socjalistyczna Partia Ludowa) (SF), Enhedslisten (Lista Jedności), Det Konservative Folkeparti (Konserwatywna Partia Ludowa), Nye Borgerlige (Nowa Partia Obywatelska), Liberal Alliance (Liberalny Sojusz) i Alternativet (Alternatywa) zgadzają się co do poniższych inicjatyw.
Druga faza ponownego otwarcia
Na podstawie opinii grupy ekspertów z Statens Serum Institut (SSI) oraz grupy ekspertów z dziedzin ekonomii i gospodarki, partie polityczne uzgodniły drugi etap ponownego otwarcia kraju. W tygodniu 20, grupa ekspertów z SSI przeprowadzi aktualizację obliczeń.
Jeżeli w rezultacie warunki drugiego etapu ponownego otwarcia kraju ulegną zmianie, zostanie to omówione między partiami.
Duńczycy przestrzegają wytycznych władz dotyczących zachowania odległości, higieny itp. Dlatego możliwe jest teraz kontynuowanie stopniowego otwierania Danii.
Ponowne otwarcie kraju opiera się ponadto na pięciu elementach:
- Strategia testowania ofensywnego z badaniem zarówno na ścieżce zdrowotnej jak i ścieżce społecznej, wykrywanie infekcji oraz izolacja osób zainfekowanych. Reprezentatywne badania populacji przeprowadza się w ustalonych odstępach czasu i na podstawie jasnego planu.
- Korzystanie ze sprzętu ochronnego m.in. w celu ochrony bardziej narażonych grup.
- Wytyczne władz ds. zdrowia donośnie do zachowania fizycznego dystansu.
- Wytyczne władz ds. zdrowia donośnie do zachowania dobrej higieny.
- Unikanie "super rozprzestrzenienia" się infekcji.
Poszczególne przedsiębiorstwo objęte drugą fazą otwarcia może ocenić, że otwarcie nie jest odpowiednie. W tej sytuacji firma, która wcześniej podlegała zakazowi, a zatem została zamknięta, może zdecydować o dalszym zamknięciu, oraz wraz z obowiązującym programem otrzyma następnie do 80 procent rekompensaty za stałe wydatki.
Partie są zgodne co do przedyskutowania stopniowego wycofania tymczasowych pakietów pomocowych wraz z kontrolowanym ponownym otwarciem gospodarki. Na podstawie propozycji grupy ekspertów rząd zaprosi do dyskusji na ten temat.
Na tej podstawie partie zgadzają się na wprowadzenie następujących inicjatyw w drugiej fazie:
Całkowite otwarcie handlu detalicznego (11 maja)
Handel detaliczny - w tym duże centra handlowe - mogą zostać ponownie otwarte pod tymi wytycznymi, które zostały uzgodnione w ramach partnerstwa sektorowego - „Wytyczne dotyczące odpowiedzialnej organizacji wybranych sklepów w handlu detalicznym itp. w świetle wybuchu epidemii COVID-19."
Restauracje oraz kawiarnie itp. mogą zacząć przyjmować gości (18 maja)
Restauracja, kawiarnie itp. mogą oferować swoje usługi pod szczegółowymi wytycznymi m.in. dotyczącymi godzin otwarcia, fizycznego dystansu itd.
Klasy 6-10 szkół podstawowych mogą rozpocząć zajęcia (18 maja)
Większe dzieci mogą wrócić do szkół. Gminy i szkoły otrzymają lokalną elastyczność w celu zaplanowania bardziej szczegółowej organizacji w ramach zdrowotnych wytycznych, które uzgodniono w ramach partnerstwa sektorowego. Dotyczy to również ofert klubowych.
Zajęcia i egzaminy wymagające obecności fizycznej. Otwarcie STU, EUD i FGU (18 maja).
Praca zdalna w prywatnych firmach
Założono, że znacznie więcej pracowników prywatnych pojawi się w pracy fizycznie tak jak to miało miejsce zazwyczaj.
Profesjonalny sport bez widzów
Otwarcie obejmuje wszystkie profesjonalne sporty, które natychmiast można otworzyć.
Wypożyczanie i oddawanie materiałów w bibliotekach (18 maja).
Sport i stowarzyszenia - na świeżym powietrzu
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, można przeprowadzać w zdrowotnie odpowiedzialny sposób aktywności/zajęcia na świeżym powietrzu.
Kościół i wspólnota wyznaniowa mogą ruszyć (18 maja)
Kościoły i wspólnoty wyznaniowe zgadzają się w ramach partnerstwa sektorowego, na to w jaki sposób należy zorganizować otwarcie w zdrowotnie odpowiedzialny sposób.
Zakończenie w efterskoler* (18 maja)
We współpracy między efterskoler i władzami ds. zdrowia opracowuje się szczegółowe wytyczne, w celu zminimalizowania ryzyka infekcji w jak największym stopniu. Ponadto należy zapewnić model dla samoizolacji osób z wynikiem pozytywnym na COVID-19 i ewentualnie ich rodzin.
*efterskoler - szkoły najczęściej z internatem z programem nauczania szkoły podstawowej klas 8-10 dla młodzieży w wieku 14-18 lat.
Ogrody zoologiczne, w których goście przemieszczają się samochodem mogą być otwarte.
Szczegółowe wytyczne zostaną uzgodnione w ramach partnerstwa sektorowego.
Pozostałe środki
Rząd będzie stale dokonywał niezbędnych dostosowań w sektorze publicznym, np. w odniesieniu do obrony, policji, obszaru społecznego, nadzoru, kursów certyfikacyjnych itp.
Zgodnie z ponownym otwarciem Arbejdstilsynet (Urząd Kontroli Pracy) i inne publiczne organy nadzoru i kontroli muszą postępować w ten sam sposób.
Partie dostrzegają, że rząd prowadzi obecnie dialog z krajami sąsiadującymi i odniesie się do tymczasowej kontroli granicznej z zakazem wjazdu oraz zaostrzonych wytycznych. Rząd ogłosi to najpóźniej 1 czerwca 2020.
Faza 3 i 4: Plan opublikowany 8 maja 2020
Porozumienie z 8 maja w sprawie dalszego planu kontrolowanego ponownego otwarcia kraju
Rząd (Socialdemokratiet - socjaldemokracja) i Venstre (Lewica), Dansk Folkeparti (Duńska Partia Ludowa), Radikale Venstre (Radykalna Lewica), Socialistisk Folkeparti (Socjalistyczna Partia Ludowa) (SF), Enhedslisten (Lista Jedności), Det Konservative Folkeparti (Konserwatywna Partia Ludowa), Nye Borgerlige (Nowa Partia Obywatelska), Liberal Alliance (Liberalny Sojusz) i Alternativet (Alternatywa) zgadzają się co do poniższych inicjatyw.
Dania musi przejść przez kryzys wywołany koronawirusem w najbardziej przemyślany sposób jak jest to tylko możliwe. Zamknięcie Danii jak i zachowanie Duńczyków dało nam kontrolę nad zakażeniem COVID-19. Ponowne otwarcie Danii ma na celu stopniowe przywrócenie działalności/aktywności w kraju bez wywierania nacisku na wydolność służby zdrowia.
W porozumieniu w sprawie drugiego etapu ponownego otwarcia kraju, partie są zgodne co do przedyskutowania stopniowego wycofania tymczasowych pakietów pomocowych wraz z kontrolowanym ponownym otwarciem gospodarki. Na podstawie propozycji grupy ekspertów rząd zaprosi do dyskusji na ten temat.
Partie są zgodne, że w ocenie tego, które dalsze otwarcia powinny mieć miejsce jako część trzeciego etapu ponownego otwarcia, należy wziąć pod uwagę społeczno-ekonomiczny wpływ otwarcia, w tym koszty pakietów pomocowych.
Partie biorą pod uwagę to, że opinie/szacunki zarówno ekspertów zdrowotnych ze Statens Serum Institut (SSI) jak i szacunki społeczno-ekonomiczne, w szerokim zakresie od grupy ekspertów ekonomicznych są przedłożone.
Partie biorą ponadto pod uwagę to, że ponowne otwarcie opiera się na pięciu elementach:
- Strategia testowania ofensywnego z badaniem zarówno na ścieżce zdrowotnej jak i ścieżce społecznej, wykrywanie infekcji oraz izolacja osób zainfekowanych. Reprezentatywne badania populacji przeprowadza się w ustalonych odstępach czasu i na podstawie jasnego planu.
- Korzystanie ze sprzętu ochronnego m.in. w celu ochrony bardziej narażonych grup.
- Wytyczne władz ds. zdrowia donośnie do zachowania fizycznego dystansu.
- Wytyczne władz ds. zdrowia donośnie do zachowania dobrej higieny.
- Unikanie "super rozprzestrzenienia" się infekcji.
Wraz z decyzją dotyczącą drugiego etapu ponownego otwarcia kraju, modele matematyczne grupy ekspertów SSI przewidują wzrost liczby osób zakażonych oraz osób hospitalizowanych. Przed rozpoczęciem trzeciej fazy ponownego otwarcia kraju 8 czerwca, zespół ekspertów SSI dokona nowych obliczeń modelu na podstawie najnowszych danych. Tym samym zostaną dokonane szacunki/oceny społeczno-ekonomiczne.
Jeśli wzrost liczby zakażonych i hospitalizowanych pacjentów nie jest większy niż oczekiwano, a modele matematyczne grupy ekspertów SSI potwierdzają, że rozpoczęcie trzeciej fazy ze zdrowotnego punktu widzenia jest bezpieczne, zostaną wdrożone następujące inicjatywy:
Zakaz zgromadzeń zostanie podniesiony do 30-50 osób
W tym ogłoszenie rekomendacji na przyjęcia weselne, przyjęcia z okazji bierzmowania/konfirmacji itd.
Kultura i aktywności/działania*
- Na przykład muzea, teatry, galerie sztuki, kina, akwaria
- Zewnętrzne parki rozrywki
- Pozostałe ogrody zoologiczne, ogrody, instalacje botaniczne itd.
- Zajęcia letnie dla dzieci i młodzieży
- Sektor publiczny szczególnie narażony na „garby” **
- Pełne otwarcie publicznych działań badawczych wymagających obecności fizycznej na miejscu
- Edukacja dorosłych ukierunkowana na bezrobotnych (np. AMU) i centra językowe
- Højskoler*** itd.
- Sporty halowe i stowarzyszenia (np. aftenskoler, szkoły wieczorowe)
Na podstawie partnerstwa sektorowego ocenia się, jakie działania można przeprowadzić w zdrowotnie bezpieczny sposób.
Jeśli rozwój sytuacji będzie wyglądał na bardziej korzystny niż oczekiwano, a modele matematyczne ukażą miejsce na wprowadzenie większego ponownego otwarcia w trzeciej fazie, można rozważyć co następuje:
- Zwiększona fizyczna obecność w publicznych miejscach pracy
- Pełne otwarcie DR i TV2
Następujące ograniczenia zostaną utrzymane do czwartej fazy, która rozpocznie się na początku sierpnia:
- Wszystkie pozostałe placówki edukacyjne
- Dyskoteki, salony gier i życie nocne
- Dalsze części sportów halowych i zajęć rekreacyjnych itd. (np. siłownie, parki wodne, place zabaw, baseny)
- Zakaz wydarzeń i imprez, akrywności/zajęć i tym podobnych, gdzie obecnych jest ponad 500 osób, utrzymuje się co najmniej do 31 sierpnia.
Będą obowiązywały wytyczne dotyczące odległości, higieny itd. dla wszystkich firm i organizacji, które będą otwarte. Ramy są zorganizowane na podstawie partnerstw sektorowych, w tym: w oparciu o wytyczne od władz ds. zdrowia. Wytyczne są dynamiczne i stale dostosowywane do sytuacji.
Partie biorą pod uwagę to, że ponowne otwarcie kraju może doprowadzić do wzrostu liczby osób zakażonych i hospitalizowanych zarówno w drugiej fazie, jak i przyszłych etapach.
Partie będą prowadzić dyskusje przed każdą fazą przejścia. Elementy planu można przyspieszyć - m.in. z uwzględnieniem tych bardziej szczegółowych wytycznych od sektora partnerskiego.
Podobnie rozwój sytuacji może oznaczać, że elementy muszą zostać przesunięte zarówno w odniesieniu do realizacji poszczególnych faz, jak i ich zawartości itd.
Partie zgadzają się co do tego, że obecnie są zauważalne duże różnice regionalne w rozpowszechnieniu zakażenia COVID-19, wówczas przy każdej fazie przejścia istnieje podstawa do dyskusji, czy otwarcie kraju powinno być zróżnicowane pomiędzy różne części kraju m.in. w odniesieniu do sektora publicznego.
Zakaz zgromadzeń będzie szacowany przy każdym przejściu do następnej fazy.
Partie biorą pod uwagę, to że w najbliższych tygodniach rząd wdroży strategię testową, w tym skupiając się na skutecznym wykrywaniu infekcji w bliskich kontaktach oraz izolacji osób zakażonych.
Partie biorą pod uwagę, to że jeśli epidemia wybuchnie, rząd może odstąpić od ogólnego planu, w tym koniecznych obostrzeń itd.
*tutaj jakby czegoś brakowało, tzn. słowa, że chodzi o otwarcie tych placówek/miejsc.
**Garby - chodzi tutaj o nagromadzenie się spraw = zaległości
*** Højskole - "pozaszkolna, autonomiczna placówka, w większości z internatem, realizująca ideę holistycznego kształcenia i uczenia się przez całe życie (...)".